ROB TREGENZA. U nas książka, retrospektywa w MoMA
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
07. 04. 2023.
Pozostałe

Rob Tregenza MISE-EN-SCÈNE. Książka pod redakcją prof. Piotra Mikuckiego, dziekana Reżyserii, już wkrótce, a w MoMA pokaz filmu "Gavagai", wg scenariusza dr. Kirka Kjeldsena, naszego wykładowcy.

Już wkrótce, nakładem Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi, ukaże się książka:
ROB TREGENZA
MISE-EN-SCÈNE
CZTERNAŚCIE STUDIÓW PRZYPADKU KLASYCZNEJ PRAKTYKI FILMOWEJ
Redakcja: prof. dr hab. Piotr Mikucki, wykładowca i dziekan Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Szkoły Filmowej w Łodzi.

Retrospektywa filmów Roba Tregenzy "Thinking with Cinema"
MoMA (Museum of Modern Art), Nowy Jork, 12–16 kwietnia.
Szczegóły: moma.org

Pokaz filmu "Gavagai" / 2016 / Germany / Norway
Directed, photographed, and edited by Rob Tregenza.
Screenplay by Rob Tregenza, Kirk Kjeldsen (wykładowca Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Szkoły Filmowej w Łodzi).
MoMA (Museum of Modern Art), Nowy Jork, 14 kwietnia.
Szczegóły: moma.org

ROB TREGENZA
Reżyser, scenarzysta, operator i wykładowca filmu. Jest autorem filmów pełnometrażowych, z których najsłynniejsze to "Talking to strangers" (1988), "The Arc" (1991) i "Gavagai" (2016) oraz zdjęć do wielu innych. Studiował w UCLA (Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles), gdzie w 1983 roku uzyskał tytuł doktora.
W książce MISE-EN-SCÈNE łączy podejście praktyka filmowego i filozofa. Ta pozycja to zarazem wnikliwa analiza znaczeń, jakie niesie ze sobą plastyka filmowa i praktyczny podręcznik dla reżyserów i operatorów. Autor omawia kolejne zagadnienia posługując się przykładami wybitnych filmów. Pozycja jest bogato ilustrowana.

O jego filmie "Talking to Strangers" Jean-Luc Godard napisał:
"Bo realność chodzi tu ręka w rękę z fikcją. Claude Lévi-Strauss powiedziałby zapewne o elementarnych strukturach pokrewieństwa między fikcją i realnością, gdzie fikcja, ta zdzira, podstawia nogę realności, gdy tylko ta próbuje ją posiąść. Ich małżeństwa nie da się nazwać heteroseksualnym. Realność i fikcja są jednocześnie mężczyzną i kobietą, a jedno gani drugie za to, czym on lub ona jest, a nie za to, czym nie jest (z programu MFF w Toronto, 1996)."

"Filmowiec, filozof, historyk i wykładowca Rob Tregenza wkłada wszystkie swe talenty w ten nie dający się sklasyfikować stop podręcznika i teorii. Pozostając w tradycji refleksji Eisensteina i Bressona zaczyna od praktyki filmowej i przechodzi do spostrzeżeń uniwersalnych, lecz nie poprzestając na tym przenosi swe obserwacje w prawdziwy świat analiz i decyzji reżyserskich."
Dave Kehr, The Chicago Reader

"Rob Tregenza uważa mise-en-scène za rodzaj tańca. Jego książka na ten temat sama jest w istocie zwinnym, żywym tańcem na dwa pomiędzy analitycznymi obserwacjami krytyka, a praktyką reżysera/operatora."
Jonathan Rosenbaum, The New York Times

"Mise-en-scène nie jest zwykłym podręcznikiem dla początkujących filmowców, Rob Tregenza prezentuje tu raczej swoją filozofię kina. Autor jest filmowym erudytą i miłośnikiem wyrafinowanego artystycznie kina. Jako teoretyk i jednocześnie aktywny twórca potrafi fascynująco o filmach opowiadać i szczegółowo je analizować. Mise-en-scène to inspirująca i otwierająca lektura, która przypomina w czasach zdominowanych przez platformy streamingowe czym może być prawdziwe kino."
Paweł Edelman, autor zdjęć do m.in. "Pianisty", "Raya" i "Katynia"

Kadr z filmu "Inside/Out", scenariusz i reżyseria Rob Tregenza