Konferencja: Film Production in the 21st Century
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
13. 10. 2025.
Pozostałe

Szkoła Filmowa w Łodzi zaprasza na międzynarodową konferencję Film Production in the 21st Century. 16th International Small Cinemas Conference  w dniach 13–15 października 2025 r.  // PROGRAM

Po raz pierwszy PWSFTViT jest gospodarzem wydarzenia pod marką "Small Cinemas". Tegoroczna edycji konferencji poświęcona będzie przede wszystkim zagadnieniom z zakresu kultury produkcji i kinematografii w ujęciu regionalnym.

Kierownicy konferencji:
Lenuta Giukin, Ph.D - Modern Languages and Literatures, SUNY Oswego
dr Artur Majer - Wydział Organizacji Sztuki Filmowej, PWSFTViT w Łodzi
dr Anna Wróblewska - Wydział Organizacji Sztuki Filmowej, PWSFTViT w Łodzi

P R O G R A M

13 października 2025
11:00–11:30 – Rejestracja. Kawa w Sali Senackiej

11:30–12:00 – Otwarcie konferencji

12:00–13:30 – Wykład inauguracyjny – Ewa Ciszewska, Uniwersytet Łódzki – Sala projekcyjna w Rektoracie Researching Animation Studios: Methodological Innovations and Ethical Challenges

13:30–14:30 – Przerwa kawowa / lunch (wszystkie przerwy kawowe i przekąski w Sali Senatu; lunch indywidualnie na kampusie, np. w kafeterii, budynek H lub Z)

14:30–16:00 – Panel 1: WHAT’S UP? (Polish) – Nowa Sala Senatu

Moderator: Artur Majer

Magdalena Sobocińska, Szkoła Filmowa w Łodzi: Zastosowania sztucznej inteligencji w produkcji filmowej – wyzwania i modelowe rozwiązania

Sylwia Szostak, Uniwersytet SWPS: Netflix w Polsce: między globalnym etosem a lokalnym

Dagna Kidoń, Piotr Złotorowicz, Szkoła Filmowa w Łodzi: Prevki, prompty, promocja: zastosowanie AI w niezależnej produkcji filmowej

14:30–16:00 – Panel 1a: WHAT’S UP? (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Lenuta Giukin

Tereza Czesany Dvořáková, FAMU, Czechy: Women in the Czech Film Industry: Statistics, Long-term Trends, and Possibilities for Change

Sylwia Frach, Uniwersytet Opolski, Polska: Feminist Production as Political Refusal: The Cinema of Nina Menkes

Pablo Sabater Cuevas, Uniwersytet Jagielloński, Polska: Between Desire and Industry: Agustín Almodóvar’s Creative Contributions to His Brother Pedro’s Filmography

16:00–16:30 – Przerwa kawowa

16:30–18:00 – Panel 2: STUDENT RESEARCH PANEL (Polish) – Nowa Sala Senatu

Sebastian Maur, Szkoła Filmowa w Łodzi: Panel: Inteligentna ścieżka filmowa
Gość: Izabela Kiszka-Hoflik, IKH Promotion

16:30–18:00 – Panel 2a: UNDER THE SURFACE (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Bolesław Racięski

Óscar López-Iglesias, Uniwersytet w Santiago de Compostela, Hiszpania: Promoting Linguistic Diversity in Audiovisual Media Beyond Official Recognition: The Case of Asturleonese and Aragonese Languages

Petr Szczepanik, Uniwersytet Karola, Czechy: Structural and Symbolic Barriers of Audiovisual Export from Central and Eastern Europe

Janina Falkowska, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna, Polska: Film Production and Film Release Negotiation Process – Old Style (based on Andrzej Wajda’s Archives)

19:30 – Bankiet

14 października 2025

10:30–11:00 – Rejestracja. Kawa w Sali Senackiej
11:00–12:30 – Panel 3: ABOUT THE FILM MARKET (Polish) – Nowa Sala Senatu

Moderator: Anna Wróblewska

Łukasz Sobczak: Prezentacja Koncepcji Systemu (FPMS) - FILM PRODUCT MANAGEMENT SYSTEM: Inteligentna Optymalizacja Kosztów i Procesów biznesowych w Produkcji Filmowej i Multimedialnej – Perspektywa Architekta i Twórcy Systemu filmproduct.com

Kacper Thomas: Twórczość audiowizualna w warunkach technologicznej demokratyzacji – kto dzisiaj robi filmy?

Marta Mielcarek, Katarzyna Prędka, Fundacja Slow Media Production: Koordynator ds. ekologii – zawód przyszłości w produkcji filmowej

11:00–12:30 – Panel 3a: ABOUT THE FILM MARKET (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Tomasz Kożuchowski

Jeimar Steven Neiza Jr., School of the Art Institute of Chicago, USA: Analog Horror, and the Thematic Subgenre

Camilo Porras Sandoval, Uniwersytet Jana Gutenberga, Niemcy: Beyond the Festival Film: Unpacking the Production of Privately Funded Costa Rican Cinema

Aakshi Magazine, Uniwersytet Ashoka, Indie: Distributed Creativity: The Ektara Collective

12:30–13:00 – Przerwa kawowa

13:00–14:30 – Panel 4: BIG LITTLE CASES (Polish) – Nowa Sala Senatu

Moderator: Katarzyna Mąka-Malatyńska 

Iwona Morozow, Uniwersytet SWPS: (Nie)opłacalny dokument: między potrzebą opowiadania a realiami rynkowymi Tomasz Kożuchowski, Szkoła Filmowa w Łodzi: Tendencje produkcji filmowej na Bliskim Wschodzie w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej regionu

Dariusz Dużyński, Szkoła Doktorska SGMK: (Nie) wszystko o sztucznej inteligencji w filmie, co chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać

13:00–14:30 – Panel 4a: BIG LITTLE CASES (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Marcin Adamczak

Babsie Keulemans, Uniwersytet w Reading, Wielka Brytania: Cultural Sovereignty in Practice: Small Cinema and Māori Screen Strategy: A Conference

Petr Veinhauer, Uniwersytet Masaryka w Brnie, Czechy: “In a lot of ways, the school is actually more professional than reality.” Reflections on Student Crews and Graduate Film Production

Ecem Yıldırım, Uniwersytet Concordia, Kanada: European Coproduction and Turkish Independent Film Producers: Exploring the Transformation of Arthouse Film Production Practices

14:30–15:30 – Lunch

15:30–17:00 – Panel 5: BEYOND THE MAINSTREAM (Polish) – Nowa Sala Senatu

Moderator: Iwona Morozow

Anna Huth, Szkoła Filmowa im. K. Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski: Ścieżki rozwoju zawodowego członków ekip filmowych: analiza kompetencji na przykładzie programu film:lab

Małgorzata Świderska, Szkoła Filmowa w Łodzi: Zwiastun produkcyjny w epoce AI. Nowe narzędzia w służbie komunikacji i rozwoju projektu filmowego

Emil Sowiński, Uniwersytet Łódzki: Prawne i instytucjonalne uwarunkowania produkcji krótkometrażowych filmów aktorskich w Polsce

15:30–17:00 – Panel 5a: BEYOND THE MAINSTREAM (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Barbora Kaplánková

Kornelia Boczkowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska: From Celluloid to Digital: Animal Imagery and Alternate Models of Production in Experimental Film

Mihai Șerban Ghiță, Uniwersytet w Krajowie & Uniwersytet Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, Rumunia: Synthetic Cinema. Generative or Degenerative? Novelty or Cultural Autophagy?

Nam Joo Huh, Uniwersytet Loughborough, Wielka Brytania: Embodied Counter-Archives: Co-Produced VR Documentary and Situated Memory in Yarli Allison’s “Seafarers”

17:00–17:30 – Przerwa kawowa

17:30–18:30 – Panel 6: READING THE TEXT (English) – Sala projekcyjna w Rektoracie

Moderator: Ewa Ciszewska

Barbora Kaplánková, Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu: Capturing and Becoming Horror: Analysis of the Filmmaking Process in “Shadow of the Vampire” (E. Elias Merhige, 2000)

Lenuta Giukin, SUNY Oswego, USA: Filmmaking as Allegorical Social Representation: “The Reenactment” (1968) and “I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians” (2018)

18:30–19:00 – Zakończenie konferencji

15 października 2025

10:30 Zwiedzanie Filmowej Łodzi.

12:00 Wizyta w Narodowym Centrum Kultury Filmowej.

Zadanie współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego.