Honory dla książek wydawnictwa Szkoły
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
23. 05. 2014.
Pozostałe

23 maja Sąd Konkursowy 54. Konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek przyznał wyróżnienia honorowe dwóm publikacjom Wydawnictwa Szkoły Filmowej: "(Po)nowoczesnym losom obrazów" i "Powidokom".

Wyróżnienia zostały wręczone 23 maja w Warszawie podczas 5. edycji Warszawskich Targów Książki (22 - 25 maja na Stadionie Narodowym w Warszawie). Sto wydawnictw przysłało na konkurs 163 tytuły.

W kategorii "albumy" wyróżnienie honorowe przyznano "Powidokom/afterimages" - artbookowi przygotowanemu na 65. urodziny Szkoły Filmowej pod redakcją: Marzeny Bomanowskiej, Mariusza Grzegorzka, Anny Kazimierczak, Jakuba Mikurdy i Anny Zarychty.
Dyplom honorowy podpisali: przewodniczący Sądu Konkursowego prof. Józef Wilkoń i prezes Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek Rafał Skąpski.

24 eseje wizualne w "Powidokach/afterimages” pokazują osobiste relacje ze Szkołą Filmową w Łodzi. Są różnorodne, wykonane rozmaitymi technikami i w różnych stylach.
Jakie tatuaże mają studenci reżyserii?
Dlaczego nie powstał "Osioł grający na lirze" Wojciecha Jerzego Hasa?
Z czego słynął Roman Polański, a z czego Kazimierz Kutz?
Co zobaczył w Karnaku Jerzy Wójcik?
Dlaczego warsztat Kurosawy jest według Grzegorza Królikiewicza perwersyjny?
Kim jest Czarny Kapturek Piotra Dumały?
Dlaczego Zbigniew Rybczyński nie odebrał dyplomu Szkoły Filmowej? Co według Marii Kornatowskiej łączy Nowy Jork i Łódź?
Dlaczego Jolanta Dylewska powtarzała rok?
Jak Mariko Saga i Matej Bobrik doświadczyli erupcji wulkanicznej? Czy montażystka to powierniczka, czy gąbka na łzy?
Co zespół Dead Can Dance odpisał Mariuszowi Grzegorzkowi kręcącemu etiudę "Krakatau"?
Dlaczego Wojciech Bruszewski, absolwent Szkoły Filmowej, nie chciał, by jego córka Balbina studiowała w Szkole animację?
Z jakiego powodu Szkoła Filmowa jest dla Mariusza Wilczyńskiego "tajemniczym i magicznym miejscem"?

W albumie znajdziecie eseje poświęcone wybitnym postaciom takim jak Maria Kornatowska, Wojciech Has, Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Grzegorz Królikiewicz czy Konstanty Lewkowicz. I eseje autobiograficzne m.in. Zbigniewa Rybczyńskiego, Jolanty Dylewskiej, Ryszarda Lenczewskiego, Mariusza Grzegorzka, Piotra Dumały i Mariusza Wilczyńskiego. W albumie "Powidoki/afterimages” oryginalne spojrzenie na Szkołę Filmową prezentują młodzi artyści – studenci animacji, reżyserii i fotografii: Izumi Yoshida, Apolejka, Jagoda Szelc, Mariko Saga, Matej Bobrik, Marcin Surma, Marcela Paniak, Robert Mainka i inni.

W kategorii "książka naukowa" wyróżnienie dostała publikacja Krzysztofa Pijarskiego "(Po)nowoczesne losy obrazów. Miejsce obrazów. O fotografiach muzealnych Thomasa Strutha/Fotografia między archiwum a opowieścią. Materializm Allana Sekuli" - projekt graficzny i skład - Tomek Głowacki - Poważne Studio, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

Krzysztof Pijarski (ur. 1980) - historyk sztuki, artysta posługujący się medium fotografii, tłumacz, redaktor "Widoku". W swoich pracach przygląda się losom obrazów w muzeach, archiwach i innych "machinach reprezentacji". Wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. Redaktor tomu Archiwum jako projekt (2011). Publikował w "Camera Austria", "Tekstach Drugich", "Kulturze Współczesnej" i "Obiegu".