10.
11.
2023.
Wydział
Operatorski
Operatorski
75. Urodziny Szkoły świętować będziemy w znamienitym towarzystwie wybitnych autorów zdjęć filmowych podczas 31. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE w Toruniu!
Projekcje etiud studentów i absolwentów, projekcje filmów pełnometrażowych, których autorami zdjęć są nasi absolwenci, seminarium Szkoły Filmowej - to wydarzenia, które tworzą nasz jubileuszowy program podczas jedynego takiego święta autorów zdjęć filmowych – 31. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE w Toruniu. Tegoroczna edycja Festiwalu potrwa od 11 do 18 listopada.
Podstawową zasadą funkcjonowania naszej uczelni jest ścisła integracja wszystkich wydziałów, zwłaszcza podczas realizacji praktycznych prac naszych studentów. Współpraca reżyserów z operatorami, scenarzystami, aktorami, montażystami i kierownikami produkcji, zaczyna się już od pierwszego roku studiów i owocuje powstawaniem twórczych zespołów, często kontynuujących współpracę przez długie lata.
Wierzymy, że rolą autora zdjęć jest współtworzenie obrazu filmowego. Kształcimy naszych studentów do roli pełnoprawnych partnerów artystycznych dla reżyserów i producentów. Wielopokoleniową tradycją Wydziału Operatorskiego, którą ukształtowali nasi absolwenci, wielcy twórcy polskiego kina, tacy jak Jerzy Wójcik czy Witold Sobociński, jest postrzeganie sztuki operatorskiej jako w pełni artystycznej i autorskiej profesji filmowej.
Opanowanie technologii jest podstawą naszego rzemiosła, jednak czynnikiem, który decyduje o klasie zdjęć, okazuje się ich wkład w dzieło audiowizualne, jakim jest film. Forma wizualna powinna harmonizować z warstwą narracyjną dzieła, wzmacniać sensy przekazywane przez opowieść filmową. Najtrudniejszym zadaniem stojącym przed autorem zdjęć jest właśnie stworzenie formy, która byłaby idealnym wehikułem dla filmowych treści. Do historii filmu przechodzą tylko dzieła, którym udało się osiągnąć taką harmonię między tematem, a formą. Wysoka pozycja i sukcesy absolwentów naszej Szkoły na arenie międzynarodowej, takich jak Hoyte van Hoytema czy Łukasz Żal, wynikają właśnie z takiego rozumienia roli operatora filmowego.
Studenci Wydziału Operatorskiego realizują własne, autorskie etiudy filmowe, obowiązkowo na negatywie czarno-białym i barwnym oraz w technologii cyfrowej. Samodzielna realizacja krótkich filmów ma rozszerzyć ich doświadczenia o pracę nad scenariuszem, reżyserię, inscenizację i montaż. W toku pięcioletnich studiów nasi studenci realizują średnio około 10 etiud (autorskich i reżyserskich), a także uczestniczą w zajęciach teoretycznych i warsztatowych, prowadzonych przez artystycznych opiekunów. Kadrę pedagogiczną tworzą znakomici twórcy filmowi, wśród nich trzech członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, laureaci wielu międzynarodowych i krajowych nagród. Zajęcia warsztatowe podejmują zagadnienia podstawowe, takie jak oświetlanie planu filmowego, inscenizację, kompozycję i prowadzenie kamery, a także film reklamowy i nowe technologie. Zajęcia teoretyczne, obejmujące historię sztuki, literatury i filmu, a także zajęcia fakultatywne rozwijające zagadnienia filozoficzne, socjologiczne, prawne i produkcyjne, uzupełniają wykształcenie naszych studentów i przygotowują do pracy w profesjonalnej kinematografii. Jednak naczelną ideą naszych wykładowców jest rozpoznanie indywidualnych zainteresowań i potrzeb poszczególnych studentów oraz partnerstwo w ich twórczym rozwoju.
Szkoła Filmowa w Łodzi to nie tylko adres przy Targowej, ale genius loci – suma przeżyć, myśli, emocji, idei, marzeń, twórczych zmagań, towarzyszących im lęków i radości, wzlotów i upadków ludzi, którzy przez lata byli i nadal są częścią Szkoły. Marzymy o tym, żeby z okazji Jubileuszu tego ducha przywołać! Świętujemy, wspominamy, oglądamy, spotykamy się i wciąż, nieustannie PATRZYMY NA ŚWIAT. Popatrz z nami!
W naszym jubileuszowym programie:
F I L M Y P E Ł N O M E T R A Ż O W E
NOCNY KOWBOJ, 1969, reżyseria: John Schlesinger, zdjęcia: Adam Holender
12.11, niedziela, CKK Jordanki, Centrum Festiwalowe – Sala Główna
PIANISTA, 2002, reżyseria: Roman Polański, zdjęcia: Paweł Edelman 17.11, piątek, 19.00, Cinema City, sala nr 9
POPIÓŁ I DIAMENT, 1958, reżyseria: Andrzej Wajda, zdjęcia: Jerzy Wójcik
13.11, poniedziałek, 13.30, Cinema City, sala nr 10
E T I U D Y A B S O L W E N T Ó W
ECHO, 2008, reżyseria: Magnus von Horn, zdjęcia: Małgorzata Szyłak
JAKUB, 1998, reżyseria: Adam Guziński, zdjęcia: Wojciech Staroń
ŁODZIE WYPŁYWAJĄ O ŚWICIE, 1955, reżyseria: Ryszard Ber, zdjęcia: Witold Sobociński
MISTRZ ŚWIATA, 2006, reżyseria: Łukasz Żal, zdjęcia: Łukasz Żal
SZKOŁA UCZUĆ, 1963, reżyseria: Edward Bernstein, zdjęcia: Bogdan Dziworski
URODZINY, 2010, reżyseria: Jenifer Malmqvist, zdjęcia: Ita Zbroniec-Zajt
WSTĘGA MÖBIUSA, 1988, reżyseria: Łukasz Karwowski, zdjęcia: Paweł Edelman
WYJŚCIE, 1965, reżyseria: Grzegorz Królikiewicz, zdjęcia: Sławomir Idziak
ZIMA, 2004, reżyseria: Piotr Sobociński Jr., zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.
E T I U D Y S T U D E N T Ó W
ATROFIA, 2022, reżyseria: Konrad Kultys, zdjęcia: Paula Wilczyńska
CIENIOWIEC, 2022, reżyseria: Michał Stańczyk, zdjęcia: Michał Stańczyk
F51.5, 2022, reżyseria: Filip Rogoziński, zdjęcia: Filip Rogoziński
HOTEL, 2021, reżyseria: Michał Szaranowicz, zdjęcia: Michał Szaranowicz
ILUZJA WIECZNEGO LATA, 2022, reżyseria: Karolina Biesiacka, Zofia Połaniewicz, zdjęcia: Zofia Połaniewicz
LATAJĄCY SZCZUR, KURCZAK I JABŁKO, 2021, reżyseria: Xiang Li, zdjęcia: Konrad Miklaszewski
LIOSZA, 2023, reżyseria Miłosz Sawicki, zdjęcia: Zuzanna Zachara-Hassairi
THE LOVERS, 2022, reżyseria: Daniel Tubylewicz, zdjęcia: Daniel Tubylewicz
ME AND MY MOM'S LOVER, 2023, reżyseria: Erhao Lin, Miszka Medyńska, zdjęcia: Erhao Lin
OBCY ŚWIAT, 2022, reżyseria: Natalia Szada, zdjęcia: Paulina Kowol
PODEJRZANE, 2021, reżyseria: Kamila Serwicka, zdjęcia: Kamila Serwicka
PROCH, 2023, reżyseria: Xymena Zaręba, zdjęcia: Xymena Zaręba
TAŃCZĄCA CHMURA, 2023, reżyseria: Platon Ogarev, zdjęcia: Platon Ogarev
TOŃ, 2019, reżyseria: Paula Wilczyńska, zdjęcia: Paula Wilczyńska
TRICKSTER, 2022, reżyseria: Jagna Nawrocka, Mateusz Nowak, zdjęcia: Mateusz Nowak
VANILLA SEX, 2023, reżyseria: Jan Cisiecki, zdjęcia: Jan Cisiecki
ZAUŁEK PAMIĘCI, 2023, reżyseria: Ewa Japola, Marcjanna Lelek, zdjęcia: Hanna Tarasiewicz
H A R M O N O G R A M P R O J E K C J I E T I U D:
ETIUDY STUDENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI: CZĘŚĆ I
13.11, poniedziałek, 12.30, Fundacja Tumult, Kino Camerimage
ETIUDY STUDENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI: CZĘŚĆ II
14.11, wtorek, 19.00, Cinema City, sala nr 12
ETIUDY ABSOLWENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI
15.11, środa, 12.45, Cinema City, sala nr 11
S E M I N A R I U M S Z K O Ł Y F I L M O W E J W Ł O D Z I
15.11, środa, 14.15, Cinema City, sala nr 11
O naszych Urodzinach na www Festiwalu
Pełen harmonogram wydarzeń Festiwalu
red. JK
Podstawową zasadą funkcjonowania naszej uczelni jest ścisła integracja wszystkich wydziałów, zwłaszcza podczas realizacji praktycznych prac naszych studentów. Współpraca reżyserów z operatorami, scenarzystami, aktorami, montażystami i kierownikami produkcji, zaczyna się już od pierwszego roku studiów i owocuje powstawaniem twórczych zespołów, często kontynuujących współpracę przez długie lata.
Wierzymy, że rolą autora zdjęć jest współtworzenie obrazu filmowego. Kształcimy naszych studentów do roli pełnoprawnych partnerów artystycznych dla reżyserów i producentów. Wielopokoleniową tradycją Wydziału Operatorskiego, którą ukształtowali nasi absolwenci, wielcy twórcy polskiego kina, tacy jak Jerzy Wójcik czy Witold Sobociński, jest postrzeganie sztuki operatorskiej jako w pełni artystycznej i autorskiej profesji filmowej.
Opanowanie technologii jest podstawą naszego rzemiosła, jednak czynnikiem, który decyduje o klasie zdjęć, okazuje się ich wkład w dzieło audiowizualne, jakim jest film. Forma wizualna powinna harmonizować z warstwą narracyjną dzieła, wzmacniać sensy przekazywane przez opowieść filmową. Najtrudniejszym zadaniem stojącym przed autorem zdjęć jest właśnie stworzenie formy, która byłaby idealnym wehikułem dla filmowych treści. Do historii filmu przechodzą tylko dzieła, którym udało się osiągnąć taką harmonię między tematem, a formą. Wysoka pozycja i sukcesy absolwentów naszej Szkoły na arenie międzynarodowej, takich jak Hoyte van Hoytema czy Łukasz Żal, wynikają właśnie z takiego rozumienia roli operatora filmowego.
Studenci Wydziału Operatorskiego realizują własne, autorskie etiudy filmowe, obowiązkowo na negatywie czarno-białym i barwnym oraz w technologii cyfrowej. Samodzielna realizacja krótkich filmów ma rozszerzyć ich doświadczenia o pracę nad scenariuszem, reżyserię, inscenizację i montaż. W toku pięcioletnich studiów nasi studenci realizują średnio około 10 etiud (autorskich i reżyserskich), a także uczestniczą w zajęciach teoretycznych i warsztatowych, prowadzonych przez artystycznych opiekunów. Kadrę pedagogiczną tworzą znakomici twórcy filmowi, wśród nich trzech członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, laureaci wielu międzynarodowych i krajowych nagród. Zajęcia warsztatowe podejmują zagadnienia podstawowe, takie jak oświetlanie planu filmowego, inscenizację, kompozycję i prowadzenie kamery, a także film reklamowy i nowe technologie. Zajęcia teoretyczne, obejmujące historię sztuki, literatury i filmu, a także zajęcia fakultatywne rozwijające zagadnienia filozoficzne, socjologiczne, prawne i produkcyjne, uzupełniają wykształcenie naszych studentów i przygotowują do pracy w profesjonalnej kinematografii. Jednak naczelną ideą naszych wykładowców jest rozpoznanie indywidualnych zainteresowań i potrzeb poszczególnych studentów oraz partnerstwo w ich twórczym rozwoju.
Szkoła Filmowa w Łodzi to nie tylko adres przy Targowej, ale genius loci – suma przeżyć, myśli, emocji, idei, marzeń, twórczych zmagań, towarzyszących im lęków i radości, wzlotów i upadków ludzi, którzy przez lata byli i nadal są częścią Szkoły. Marzymy o tym, żeby z okazji Jubileuszu tego ducha przywołać! Świętujemy, wspominamy, oglądamy, spotykamy się i wciąż, nieustannie PATRZYMY NA ŚWIAT. Popatrz z nami!
W naszym jubileuszowym programie:
F I L M Y P E Ł N O M E T R A Ż O W E
NOCNY KOWBOJ, 1969, reżyseria: John Schlesinger, zdjęcia: Adam Holender
12.11, niedziela, CKK Jordanki, Centrum Festiwalowe – Sala Główna
PIANISTA, 2002, reżyseria: Roman Polański, zdjęcia: Paweł Edelman 17.11, piątek, 19.00, Cinema City, sala nr 9
POPIÓŁ I DIAMENT, 1958, reżyseria: Andrzej Wajda, zdjęcia: Jerzy Wójcik
13.11, poniedziałek, 13.30, Cinema City, sala nr 10
E T I U D Y A B S O L W E N T Ó W
ECHO, 2008, reżyseria: Magnus von Horn, zdjęcia: Małgorzata Szyłak
JAKUB, 1998, reżyseria: Adam Guziński, zdjęcia: Wojciech Staroń
ŁODZIE WYPŁYWAJĄ O ŚWICIE, 1955, reżyseria: Ryszard Ber, zdjęcia: Witold Sobociński
MISTRZ ŚWIATA, 2006, reżyseria: Łukasz Żal, zdjęcia: Łukasz Żal
SZKOŁA UCZUĆ, 1963, reżyseria: Edward Bernstein, zdjęcia: Bogdan Dziworski
URODZINY, 2010, reżyseria: Jenifer Malmqvist, zdjęcia: Ita Zbroniec-Zajt
WSTĘGA MÖBIUSA, 1988, reżyseria: Łukasz Karwowski, zdjęcia: Paweł Edelman
WYJŚCIE, 1965, reżyseria: Grzegorz Królikiewicz, zdjęcia: Sławomir Idziak
ZIMA, 2004, reżyseria: Piotr Sobociński Jr., zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.
E T I U D Y S T U D E N T Ó W
ATROFIA, 2022, reżyseria: Konrad Kultys, zdjęcia: Paula Wilczyńska
CIENIOWIEC, 2022, reżyseria: Michał Stańczyk, zdjęcia: Michał Stańczyk
F51.5, 2022, reżyseria: Filip Rogoziński, zdjęcia: Filip Rogoziński
HOTEL, 2021, reżyseria: Michał Szaranowicz, zdjęcia: Michał Szaranowicz
ILUZJA WIECZNEGO LATA, 2022, reżyseria: Karolina Biesiacka, Zofia Połaniewicz, zdjęcia: Zofia Połaniewicz
LATAJĄCY SZCZUR, KURCZAK I JABŁKO, 2021, reżyseria: Xiang Li, zdjęcia: Konrad Miklaszewski
LIOSZA, 2023, reżyseria Miłosz Sawicki, zdjęcia: Zuzanna Zachara-Hassairi
THE LOVERS, 2022, reżyseria: Daniel Tubylewicz, zdjęcia: Daniel Tubylewicz
ME AND MY MOM'S LOVER, 2023, reżyseria: Erhao Lin, Miszka Medyńska, zdjęcia: Erhao Lin
OBCY ŚWIAT, 2022, reżyseria: Natalia Szada, zdjęcia: Paulina Kowol
PODEJRZANE, 2021, reżyseria: Kamila Serwicka, zdjęcia: Kamila Serwicka
PROCH, 2023, reżyseria: Xymena Zaręba, zdjęcia: Xymena Zaręba
TAŃCZĄCA CHMURA, 2023, reżyseria: Platon Ogarev, zdjęcia: Platon Ogarev
TOŃ, 2019, reżyseria: Paula Wilczyńska, zdjęcia: Paula Wilczyńska
TRICKSTER, 2022, reżyseria: Jagna Nawrocka, Mateusz Nowak, zdjęcia: Mateusz Nowak
VANILLA SEX, 2023, reżyseria: Jan Cisiecki, zdjęcia: Jan Cisiecki
ZAUŁEK PAMIĘCI, 2023, reżyseria: Ewa Japola, Marcjanna Lelek, zdjęcia: Hanna Tarasiewicz
H A R M O N O G R A M P R O J E K C J I E T I U D:
ETIUDY STUDENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI: CZĘŚĆ I
13.11, poniedziałek, 12.30, Fundacja Tumult, Kino Camerimage
ETIUDY STUDENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI: CZĘŚĆ II
14.11, wtorek, 19.00, Cinema City, sala nr 12
ETIUDY ABSOLWENTÓW SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI
15.11, środa, 12.45, Cinema City, sala nr 11
S E M I N A R I U M S Z K O Ł Y F I L M O W E J W Ł O D Z I
15.11, środa, 14.15, Cinema City, sala nr 11
O naszych Urodzinach na www Festiwalu
Pełen harmonogram wydarzeń Festiwalu
red. JK