List REKTORA
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
02. 04. 2020.
Pozostałe

Rektor Szkoły Filmowej w Łodzi, prof. Mariusz Grzegorzek wystosował list, skierowany do społeczności naszej Uczelni.

Łódź, 2 kwietnia, 2020

Szanowni Państwo,
Wykładowcy,
Studenci,
Pracownicy Szkoły Filmowej w Łodzi!

Minęły pierwsze tygodnie jakże trudnej, obciążającej sytuacji, która przerosła scenariusze złych filmów katastroficznych. Wszyscy jesteśmy niespokojni i próbujemy radzić sobie jakoś z poczuciem niewiadomej oraz realnością zagrożenia niezwykle intensywnego, choć niemożliwego do wychwycenia żadnym z naszych zmysłów i dostępnych systemów ostrzegawczych. Mam wielką nadzieję, że na swoją miarę radzicie sobie z tą sytuacją, choć pewnie każdy w inny sposób mierzy się z zaburzonym brakiem poczucia bezpieczeństwa.

Jest rzeczą naturalną, że chcemy jak najszybciej przywrócić normalność i podstawowe poczucie sensu. Jednym z ważnych elementów tego procesu jest próba rekonstrukcji najważniejszych aktywności w naszej Alma Mater. Być może te pierwsze tygodnie pandemii były z naszej strony zbyt chaotyczne - przepraszam za to, trudno jednak w obliczu tak silnego złamania dotychczasowych mechanizmów funkcjonowania wypracować od razu precyzyjny plan działania na kompletnie nieprzewidywalną, najbliższą przyszłość.

Chciałbym jednak zapewnić Was, że Szkoła w swym administracyjno-decyzyjnym jądrze działa, jest w stałym kontakcie z oboma ministerstwami, śledzi pojawiające się regulacje prawne oraz nieoficjalne sugestie. Jest dla nas jednak jasne, że większość decyzji przynoszących rozwiązania odpowiadające naszej specyfice będziemy musieli wypracowywać sami.

Chciałbym omówić krótko kilka najbardziej aktualnych zagadnień:

1. E-LEARNING
Społeczność szkoły od początku prowadzi ożywioną dyskusję na temat platformy e-learningowej. Bardzo szybko okazało się, iż specyfika poszczególnych zajęć różni się ogromnie. Mówiąc w skrócie prosta, konsultacyjna forma zajęć w wąskim gronie (często w układzie pedagog-pojedynczy student) nie wymaga jakichś nowych specjalnych narzędzi - wszyscy umiemy sobie radzić i z tego co wiem, prowadzimy na własną rękę, w dogodnym dla wszystkich stron rytmie, tego typu komunikację (e-mail, Facebook, telefon, itp). Bardziej skomplikowane formy e-learningowe: wykłady, warsztaty, prezentacje dla większej liczby studentów wymagają bardziej wyrafinowanych narzędzi. Za radą bardziej doświadczonych kolegów skłaniamy się ku platformie Microsoft TEAMS. Wiem, że Wydział Organizacji Sztuki Filmowej, czy Katedra Montażu używa TEAMS z powodzeniem już teraz. Nie jest to oczywiście rozwiązanie obowiązkowe. Oferujemy jedynie pomoc w dostępie do platformy, która oferuje zaawansowane funkcje przydatne w prowadzeniu bardziej skomplikowanych zadań multi-wątkowych dla stosunkowo szerokiej liczby uczestników. E-learning nie spełnia zapewne wszystkich naszych oczekiwań, nie jest też obligatoryjny, ale wszyscy czujemy zapewne jakaś potrzebę kontynuacji naszej pracy w jakikolwiek możliwy sposób. Przygotowujmy się do sytuacji, w której być może niebawem, zdalna forma komunikacji stanie się, na jakiś czas, jedynym i obowiązkowym narzędziem nauczania i pracy. Szczerze mówiąc nie wiem co radzić Wydziałowi Aktorskiemu. Obawiam się, że praktyczne nauczanie sztuki aktorskiej jest w tym systemie niemożliwe, może jednak znajdą się jakieś nieprzewidziane przeze mnie rozwiązania?

2. WYBORY REKTORA
Pandemia rozpoczęła się prawie równocześnie z początkiem bardziej zaawansowanych działań wyborczych. Nie wybraliśmy elektorów. Nie mamy informacji o oficjalnych zgłoszeniach kandydatów. Nie możemy zorganizować spotkań przedwyborczych, nie możemy się spotykać i dyskutować w podgrupach. Jestem zdania, że wszelkie zdalne działania w tej sprawie należy zawiesić. Pamiętajmy, że zmiana kadencji następuje od 1 września 2020. Mam wielką nadzieję, że uda nam się wrócić do normalności w maju lub czerwcu. Pozostanie wystarczająca ilość czasu, by przeprowadzić tak ważną zmianę warty w terminie, bez obocznych napięć, w bezpośrednim kontakcie, w skupiony i zapewniający pełny obraz sytuacji sposób.

3. POWRÓT DO NORMALNYCH ZAJĘĆ, HARMONOGRAM ROKU AKADEMICKIEGO
Gdyby nie udało się wrócić do zajęć w maju lub czerwcu istnieje anonsowana nieformalnie przez ministerstwo możliwość przedłużenia roku akademickiego tak, by chociaż częściowo nadrobić zaistniałe braki. Nie możemy w tej chwili zadeklarować gotowych rozwiązań, ale taki wariant wydaje się być nieunikniony. Uwolnienie izolacji pandemicznej pozwoli nam także na nadrobienie zaległości produkcyjnych, które limitują przecież proces nauczania na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej.

4. PŁACE
Na razie nie są zagrożone. Nie wiemy jak będzie w przyszłości wyglądało finansowanie uczelni, zapewniamy jednak Państwa, że zapewnienie ciągłości płac będzie dla nas w tym wrażliwym momencie absolutnym priorytetem.

Poziom niewiadomej jest tak duży, że nie możemy uznać przedstawionych powyżej inicjatyw za coś więcej, niż starannie przemyślane hipotezy. Sytuacja jest bardzo dynamiczna, prognozy różnią się diametralnie, w tej chwili każdy chce być ekspertem od wirusologii, psychologii oraz prognoz społeczno-politycznych.

Zalecam Państwu ostrożność w przyjmowaniu zbyt wielu sprzecznych informacji. Jeśli to możliwe zachowajmy spokój i równowagę, która pozwoli nam mądrze i skutecznie przetrwać ten ciemny czas.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie,
życzę ZDROWIA!
Na wszystkich możliwych poziomach,
Mariusz Grzegorzek