I ZMP-owcy i bikiniarze. Zbudowaliśmy filmowy PRL!
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
19. 03. 2015. Wydział
Operatorski

Za nami warsztaty Ewy Braun, wybitnej scenograf i dekoratorki wnętrz, laureatki Oscara. Studenci reżyserii, sztuki operatorskiej i aktorstwa razem wykreowali historyczny dla nich okres PRL-u.

Tygodniowe warsztaty pod okiem laureatki Oscara za dekorację wnętrz do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga to już tradycja Szkoły Filmowej w Łodzi.- Celem moich warsztatów jest za każdym razem to, by studenci pogłębiali swoją świadomość relacji, w jakie wchodzi ze sobą przestrzeń scenograficzna, kostiumy, charakteryzacja i rekwizyty. Wszystkie te elementy budują stronę wizualną filmu, jego silny przekaz - mówi Ewa Braun.

W warsztatach uczestniczyli studenci III roku trzech Wydziałów Szkoły – Reżyserii, Operatorskiego i Aktorskiego. Studenci tworzą obraz, który musi być dla widza czytelny – odnosić go do konkretnego czasu historycznego, wskazywać obyczajowy czy polityczny kontekst wydarzeń, zjawiska kulturowe. Podczas poprzednich warsztatów studenci przenosili się do XX -lecia międzywojennego, w lata 70. i 80. – Tym razem postanowiłam spróbować przybliżyć studentom czasy z ich punktu widzenia historyczne – czasy wczesnego PRL-u. Zadaniem studentów było napisanie scenariuszy, których akcja rozgrywa się w II połowie lat 40. oraz w latach 50. Ważne było zróżnicowanie tych okresów – późne lata 40. to rozkwit stylistyki socrealizmu, wszechobecnej propagandy. W historiach z drugiej połowy lat 50 -tych. pojawia się klimat odwilży politycznej, zmiana estetyki , wzorów przenikających z Zachodu zarówno w zakresie mody, czy rodzaju muzyki. Młodzież zainteresowała się jazzem, powstały legendarne spektakle STS -u, te zjawiska znajdują swoje odbicie w realizowanych przez studentów etiudach - mówi Ewa Braun.

By oddać rzeczywistość i atmosferę lat 40. z 50. powstały dwa zespoły dekoracji odtwarzające świetlicę domu kultury, salę widowiskową czy kawiarenkę. W tych przestrzeniach studenci realizują swoje mini historie, fabuły, które pozwalają na świadome i precyzyjne zbudowanie wizualnej strony filmu. – Studenci kształtują przestrzeń, którą mają zarejestrować , aktorzy poznają tajniki stylizacji, możliwości metamorfozy, jakie niesie kostium czy charakteryzacja. To praca twórcza. Reżyser, operator i aktor – oni wszyscy – muszą być świadomi obrazu, tego, ile i co mówi on widzowi – mówi Ewa Braun.

Charakteryzacją podczas warsztatów Ewy Braun zajmowali się wykładowcy, absolwenci i studenci Międzynarodowego Studium Dziewulskich.

fot. Michał Siarek