KAMERA AKCJA w naszej Szkole!
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
11. 10. 2018.
Pozostałe

Rekordowa edycja festiwalu z udziałem gwiazd branży filmowej. Zapraszamy pomiędzy 18 a 21 października do Szkoły Filmowej w Łodzi. Przeczytajcie, kogo będziecie mogli spotkać...

9. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się w Łodzi od 18 do 21 października 2018 roku. W programie ponad 80 filmów, w tym 50 pełnometrażowych i 25 premier z najlepszych światowych festiwali, panele dyskusyjne na tematy elektryzujące środowisko filmowe i kinomanów (przemoc w branży filmowej, nowa kinofilia, producent kreatywny, język kina a współczesne technologie) z udziałem gwiazd m.in. Agnieszki Holland, Grażyny Torbickiej. Specjalnym gościem festiwalu będzie także ikona światowego filmoznawstwa – Thomas Elsaesser.

Organizatorzy zaproszą festiwalowiczów do udziału w rekordowej liczbie 30 wydarzeń z udziałem gości. W 4 festiwalowe dni będzie można spotkać blisko 60 ekspertów, którzy w różny sposób pracują na rzecz branży filmowej. Odbęda się m.in. warsztaty recenzowania gier wideo z Michałem Walkiewiczem (redaktorem naczelnym Filmwebu), warsztaty stylu w krytyce filmowej z Sebastianem Smolińskim czy zupełnie wyjątkowe spotkanie poświęcone montażowi filmowemu z Dorotą Wardęszkiewicz w ramach wydarzenia "Akcja edukacja".

Festiwal Kamera Akcja znany jest z odkrywania przed widzami kulis przemysłu filmowego. Tym razem organizatorzy zapraszają na spotkania z Łukaszem Grzegorzkiem i Natalią Grzegorzek poświęcone produkcji filmu "Córka trenera", który urzeka swoim stylem porównywalnym z największymi hitami festiwalu Sundance. Tajemnice realizacji filmu "Love Express. Zniknięcie Waleriana Borowczyka" wyjawi uczestnikom Kuba Mikurda – reżyser filmu, a dotychczas znany krytyk filmowy. Na uwagę kinomanów zasługuje także sekcja "Filmoznawca-filmowiec", której bohaterem jest w tym roku Paweł Edelman. Światowej sławy autor zdjęć filmowych w specjalnym wywiadzie zdradzi widzom, jakie wyzwania wiążą się z pracą operatora.

Wielką gratką programu filmowego będzie polska premiera muzycznego hitu tegorocznego Sundance czyli "Hearts Beat Loud". Film w reżyserii Bretta Haley przywodzi na myśl uwielbiane przez widzów produkcje wyreżyserowane przez Johna Carneya jak "Once" czy "Sing Street". W ramach sekcji poświęconej Ursuli Meier będzie można z kolei wziąć udział w polskiej premierze hitu tegorocznego Berlinale "Shock Waves – Diary of My Mind". Widzowie będą mieli także szansę zobaczyć filmy wyprodukowane i dystrybuowane przez stosunkowo młode, amerykańskie, ale już obrośnięte w legendę Studio A24. W ramach sekcji zaprezentowany zostanie "Climax", najnowszy film jednego z czołowych prowokatorów współczesnego kina – Gaspara Noé. Powrócą także stałe sekcje programu filmowego: Krytyczne premiery, czyli hity z najważniejszych festiwali na świecie. Wśród nich m.in. "Dzika grusza" (reż. Nuri Bilge Ceylan), czy 7 dni w Entebbe (reż. José Padilha).

W tym roku pojawiły się też nowe elementy w stałych elementach festiwalu. W konkursie "Krytyk pisze" pod patronatem Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego nowością będzie podwójne jury. Teksty przyszłych dziennikarzy i krytyków ocenią: Monika Talarczyk, Małgorzata Steciak, Agata Sotomska oraz twórcy filmowi: Grzegorz Brzozowski, Katarzyna Szczerba, Justyna Rucińska. Tradycyjnie odbędzie się również rywalizacja w Konkursie Etiud i Animacji, odbywającego się pod patronatem Wajda School i Legalnej Kultury. Ambitny prokurator szukający sprawiedliwości za wszelką cenę czy Paweł Deląg lądujący na plaży helikopterem? Pościg dresiarzy za dziecięcym wózkiem czy przewracanie partnerowi talerza z zupą jako symbol prawdziwej miłości? Mrówka na krawędzi wytrzymałości, kwadrat na klatce schodowej, a może Wardruna i pogrzeb wikinga? Konkursy krótkich form filmowych to nieodłączna część festiwali filmowych na całym świecie. Nie inaczej jest na Kamerze Akcji – podczas dziewiątej edycji o miano najlepszej powalczy osiem etiud i osiem animacji. W skład jury wyłaniającego najlepszą etiudę i animację festiwalu wejdą m.in. FIlip Marczewski (Wajda school), Joanna Łapińska (Transatlantyk Festival), Ada Minge (krytyczka filmowa z portalu O.pl) oraz blogerzy filmowi.

Tegoroczny Festiwal Kamera Akcja zagości w murach naszej Szkoły.  Publiczność będzie mogła brać udział w wydarzeniach festiwalu w trzech salach projekcyjnych Szkoły Filmowej – w tym słynnej sali kinowej im. Antoniego Bohdziewicza (KINO w bud. A - Rektorat), w której na co dzień funkcjonuje Kino Szkoły Filmowej programowane przez Festiwal Kamera Akcja. Główna sala będzie znajdować się w przestronnej, zmodernizowanej hali filmowej (KINO w bud. Z), która w grudniu ubiegłego roku została wyposażona w nowoczesny sprzęt kinowy do projekcji 4K. Seanse odbędą się także w sali kinowej wydziału aktorskiego (KINO w bud. H - Wydział Aktorski). W nowoczesnej sali dydaktycznej Szkoły Filmowej zrealizowany zostanie również bogaty program spotkań i warsztatów (SALA w bud. Z). Gospodarzem części wydarzeń festiwalowych będzie znajdujące się w sąsiedztwie Szkoły Filmowej Muzeum Kinematografii. W każdym bloku godzinowym wszystkie sale festiwalowe będą w stanie pomieścić blisko pół tysiąca widzów.

Znakiem „firmowym” Kamery Akcji są panele dyskusyjne. Widzom proponujemy takie debaty:

Panel dyskusyjny: Przemoc w kinie. O warunkach pracy w branży filmowej
18 października, czwartek, godz. 17:00 Goście: Agnieszka Holland, Greta Gober, Natalia Grzegorzek Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna Porozmawiamy o warunkach pracy w różnych sektorach branży filmowej w Polsce. Poruszymy temat seksizmu, ageizmu, rasizmu czy klasizmu. Szczególną uwagę poświęcimy relacjom władzy, wykluczeniom i niesprawiedliwości oraz nieformalnym hierarchiom w kinematografii. Goście będą dyskutować o zmowach milczenia w temacie tego, co dzieje się na planach filmowych, o akcji #metoo. Co ważne, nie skupimy się tylko na akcji "Kobiety filmu 50/50 w 2020", porozmawiamy o szklanym suficie nie tylko ze względu na płeć. Jaką rolę pełnią kierownicy/czki produkcji, drugi reżyser/ka, na ile może pozwolić sobie dźwiękowiec/wczyni, a na ile aktor/ka na planie. Z kilku perspektyw o tym aktualnym temacie opowiedzą: światowej sławy reżyserka Agnieszka Holland, producentka filmów "Kamper" i "Córka trenera" Natalia Grzegorzek oraz badaczka mediów i członkini międzynarodowego sojuszu równości w mediach Greta Gober.

Panel dyskusyjny: Kinofilia po końcu kina
19 października, piątek, godz. 15:00
Goście: Grażyna Torbicka, Barbara Hollender, Paulina Kwiatkowska, Patrycja Mucha Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna Dyskutować będziemy o współczesnej kinofilii. Z jednej strony "udomowionej" i cyfrowej, praktykowanej przed ekranem telewizora czy komputera, w której królują platformy VOD zalewające widzów ogromem nowości. Takiej, która w dużej mierze uzależniona jest od marketingu i "edycji rozszerzonych", a kinofil to ten, który “łyknie” nowy sezon serialu w jedną noc. Z drugiej strony festiwalowej, traktującej kino jako enklawę legalnego fetyszyzmu i snobizmu, w dużej mierze nastawionej na przeżycie niezwykłego wspólnotowego doświadczenia. Takiej, w której kinoman staje się festiwalowym flâneurem łaknącym "retro" aury, szukającym powrotu do korzeni kinofilii, tęskniącym za ukradkowym oglądaniem filmów czy spotkaniami w sekciarskiej wręcz atmosferze. Rozmówczynie odpowiedzą na pytanie, co znaczy kochać kino w czasach, gdy tak często mówi się o jego śmierci? Dyskutować będą: Grażyna Torbicka, krytyczka filmowa, która przez dwadzieścia lat prowadziła autorski magazyn filmowy “Kocham kino”, Barbara Hollender krytyczka filmowa związana z dziennikiem "Rzeczpospolita", Paulina Kwiatkowska teoretyczka kina, autorka książki "Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty", Patrycja Mucha blogerka filmowa, z trzyletnim stażem jako prowadząca DKF.

Panel dyskusyjny: Twórca czy manager. Różne oblicza producenta kreatywnego Data: 20 października, sobota, godz. 15:00 Goście: Urszula Antoniak, Agata Szymańska, Joanna Solecka, Mariusz Włodarski Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna Producent to nie zawód a stan ducha - mawiają przedstawiciele tej profesji. Podczas dyskusji porozmawiamy o współpracy między ekipą filmową a producentami i producentkami, spróbujemy określić, jakie stawiają przed sobą cele, co stoi za ich sukcesami. Kiedyś producent - najczęściej mężczyzna - kojarzony był z "osobą od kasy", dziś wszyscy wiedzą, że sukces to współpraca z osobą, która - oprócz "zarządzania zasobami"- stanie się częścią zespołu kreatywnego. Ostatecznie bez pasji i pełnego zaangażowania trudno wyprodukować zarówno filmy komercyjne jak i artystyczne. Zarazem producent powinien być człowiekiem, który widzi więcej i zawsze jest jeden krok przed reżyserem. Marzeniem producenta jest zrobienie filmu wybitnego artystycznie jak najmniejszym kosztem, z dużą widownią i uznaniem krytyków i krytyczek... ale jak do tego doprowadzić? Zapytamy o to dwójkę producentów: Mariusza Włodarskiego z LAVA Films ("Intruz", "Żniwa"), Agatę Szymańską z Balapolis ("Baby bump", "Wilkołak", "Walser"). Do dyskusji zaprosiliśmy również Urszulę Antoniak ("Code blue", "Pomiędzy słowami"), która z perspektywy reżyserki opowie o swoich doświadczeniach oraz Joannę Solecką, stratega komunikacji i marketingu, która naświetli jak wygląda jej współpraca z producentami.

Panel dyskusyjny: Zmysły kina. Język filmu i współczesne technologie Data: 21 października, niedziela, godz. 15:00 Goście: Thomas Elsaesser, Iwona Pomianowska, Iwo Sulka Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna Ta dyskusja to spojrzenie na kino z perspektywy wszystkich zmysłów. Porozmawiamy o możliwościach kreatywnego przekształcania całej tradycji kina, wraz z jego radykalnymi eksperymantami - w rodzaju kina zapachowego czy “rozszerzonego” - w świetle możliwości oferowanych przez współczesne nam, nowe media. Poruszymy temat “retro” technologii, które fascynują dzisiejszego odbiorcę (np. Cinerama czy Vitarama). Spróbujemy również odpowiedzieć na pytanie o twórcze i krytyczne obcowanie z kinem jako medium wciąż żywym i fluktuującymi. Porozmawiamy o wirtualnej rzeczywistości będącej - być może - przyszłością doświadczenia kolektywnego. Teraz niemal każdy festiwal, od Cannes, Sundance, po SXSW i Wenecję, ma w programie sekcję poświęconą VR, więc i ten temat nie może zostać pominięty na FKA. Stawiając w centrum zainteresowania zmysły, rozmówcy na nowo przyjrzą się językowi kina i skonfrontują go ze współczesnymi technologiami, które mają do dyspozycji twórcy. Rozmawiać będą: Thomas Elsaesser światowej sławy teoretyk filmu, Iwona Pomianowska, projektantka, reżyserka, która wraz z Jackiem Nagłowskim i Milenią Fiedler zapoczątkowała polskie badania nad zjawiskiem Cinematic VR oraz Iwo Sulka, który swój doktorat poświęcił formatowi szerokoekranowemu. Uczestnicy wydarzenia z całej Polski doceniają Festiwal Kamera Akcja za atmosferę i niekończące się dyskusje. Wszyscy, którzy chcą wziąć udział w 9. edycji mogą nadal kupować karnety w cenie 50 zł i 25 zł poprzez stronę www.kameraakcja.com.pl.

9. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja finansowany jest ze środków Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego, mecenasa festiwalu. Głównym partnerem wydarzenia jest Szkoła Filmowa w Łodzi.

Po harmonogram zapraszamy na http://kameraakcja.com.pl/